czyli wędrówka na Język Trolla

Kolejne marzenia spełnione – stanąć na Trolltunga! Drugi raz w Norwegii – więc druga górska atrakcja (pierwszym razem było to Preikestolen) zaliczona.

Kilka faktów o TROLLTUNGA

Język Trolla to jedno z najlepszych miejsc do wędrówek i jedna z największych atrakcji Norwegii. Sama trasa jest bardzo wymagająca, ale dla tych widoków warto… Skała kształtem przypominająca język znajduje się około 1180 metrów nad poziomem morza i 700 metrów nad jeziorem Ringedalsvatnet.

JAK SIĘ DOSTAĆ na TROLLTUNGA

Pełna trasa tam i z powrotem ma długość ok. 28 km. Szlak rozpoczyna się na parkingu P2 Skjeggedal na wysokości 400 m n.p.m., natomiast Trolltunga znajduje się na wysokości ponad 1100 m n.p.m. Dla zmotoryzowanych do dyspozycji są trzy parkingi P1 w Tyssedal, P2 Skjeggedal oraz P3 Mågelitopp.

• Parking P1 Tyssohallen w Tyssedal oferuje 220 miejsc parkingowych, cena postoju za dzień to 300 NOK, istnieje opcja dodatkowo płatnego transportu na P2 oraz P3. Niestety jest to najbardziej oddalona od Języka Trolla opcja parkingu – do celu jest ok. 19 km trasy w jedną stronę.
  • Parking P2 Skjeggedal oferuje 180 miejsc parkingowych, cena postoju za dzień to 500 NOK (w tym 200 NOK opłaty drogowej). Droga z P1 do P2 jest zbyt wąska dla autobusów, kamperów i minivanów, a maksymalna długość pojazdu to 5,2 m. Istnieje opcja dodatkowo płatnego transportu na P3. Dystans do Języka Trolla to ponad 13 km w jedną stronę, a cała trasa zajmuje ok. 8–12 godzin w obie strony.
  • Parking P3 Mågelitopp oferuje 30 miejsc parkingowych, cena postoju to 600 NOK za dzień + 200 NOK opłaty drogowej za przejazd drogą z P1 do P2 (płatne w automacie na P2). Jest to prywatny parking, otwarty w zależności od warunków pogodowych tylko w okresie czerwiec – wrzesień. Parkowanie należy zarezerwować z kilkudniowym wyprzedzeniem wyłącznie przez stronę www. Uwaga: zakaz wjazdu motocykli, samochodów kempingowych oraz pojazdów powyżej 2 m. Ruszając z P3 do pokonania na Trolltunga pozostaje „tylko” ok. 10 km w jedną stronę.

Można skorzystać też z busów lub taxi odjeżdżających z Oddy przez Tyssedal na parking P2 Skjeggedal. Odjazdy shuttle bus są z kilku przystanków zaczynając od Trolltunga Camping w Odda,a kończąc na Trolltunga Guesthouse w Tyssedal (rozpiska przystanków tutaj). Następnie bus zatrzymuje się na Parkingu P1 oraz ostatecznie na P2 Skjeggedal. Powrót w godzinach popołudniowych jest również dostępny, ale to już tylko trasa do Odda Bus Terminal. Rezerwacje biletów przez internet tutaj. Taxi jest droższe i można zarezerwować tutaj. Aby zaoszczędzić wymagającej (ponad 4 kilometrowej o przewyższeniu 400 m) i mało ciekawej wędrówki asfaltową drogą można zarezerwować przez stronę www bus z parkingu P2 na P3. Bilety do nabycia również w kasie na miejscu. Bilet powrotny z P3 do P2 do nabycia wyłącznie w kasie (płatne przy wysiadaniu z busa).

Mapa pełnej trasy z P2 Skjeggedal na Język Trolla czyli 13,5 km w jedną stronę
NASZE WRAŻENIA

W Norwegii byliśmy motocyklem, na nocleg wybraliśmy Vikinghaug w Odda. Nasze wejście na Język Trolla dostosowaliśmy do pogody (sprawdzalną można znaleźć tutaj). Do Oddy przyjechaliśmy w sobotę, niedziela zapowiadała się pochmurnie, więc wykorzystaliśmy ją na odpoczynek, natomiast na Trolltunga ruszyliśmy w poniedziałek, który według prognoz miał być słoneczny. W niedzielę zarezerwowaliśmy busa z Oddy na P2 (z przystanku Vikinghaug Apartments). Koszt w obie strony dla dwóch osób to 600 NOK. Przy rezerwacji biletu w powrotną stronę nie deklarujemy dokładnej godziny (do wyboru jedna z 3), tylko przysługiwać nam będzie pierwszeństwo na najbliższy dostępny powrotny bus. Bus z P2 na P3 również zarezerwowaliśmy (łącznie 260 NOK). Tutaj obligatoryjnie podajemy w rezerwacji godzinę odjazdu.

Zaopatrzeni w butelkę wody na osobę, kanapki i batoniki energetyczne, termos z ciepła herbatą, ubrania przeciwdeszczowe oraz papier toaletowy i woreczki na śmieci ruszamy na przystanek na pierwszego porannego busa. Odjazd o 05:46. Bus przyjechał już w połowie pełny, kierowca sprawdza bilety otrzymane na maila. Po około pół godzinie jesteśmy na P2. Tam są też ostatnie toalety, a na trasie pozostają nam tylko krzaczki (których jest jak na lekarstwo) lub duże kamienie poza szlakiem. Dobrym rozwiązaniem było kupno przez internet biletu na P3, gdyż wsiadamy do pierwszego busa, a reszta ludzi stoi w długiej kolejce do kasy i w oczekiwaniu na kolejne busy. I tak dokładnie o 6:35 jesteśmy przy P3 i ruszamy na szlak.

Po lewej wejście z P2 na P3. Widoczne po prawej stronie schody są nieczynne.
Bus z P2 na P3 zatrzymuje się kilkanaście metrów przed parkingiem, bezpośrednio przy wejściu na 10,1 km szlak

Ponad 10 kilometrowa wędrówka na Język Trolla mnie zajęła około 3,5 godziny. Byliśmy jako jedni z pierwszych na trasie, nie zatrzymywaliśmy się też po drodze. Dzięki temu też przy Języku kolejka do zdjęć nie była też duża i po 15 minutach mieliśmy już fotki. Czym później tym więcej turystów, a czas oczekiwania wejścia na Trolltunga wydłuża się. Na szczycie spędziliśmy około godziny. Powrót zajął ponad 4 godziny (mieliśmy czas by zatrzymać się na fotki czy puścić drona). Zdążyliśmy na powrotny bus z P3 do P2 na 15:30 (płatny 100 NOK za osobę, a przy okazaniu biletu wjazdowego 30% zniżki czyli 70 NOK za osobę) oraz praktycznie od razu przesiadka na kolejny z P2 do centrum Oddy o 16:15.

Jestem marnej kondycji, najgorsze było wdrapywanie się po „kamiennych schodach” na 2 kilometrze oraz ze względu na zmęczenie droga powrotna. Podsumowując: zapłaciliśmy za dwie nasze osoby łącznie 1000 NOK . Jadąc samochodem w kilka osób na pewno opłaca się parkować na P3. Jadąc motocyklem, można parkować na P2 i w zależności od kondycji jechać busem do P3. Ta opcja daje większą niezależność od busów powrotnych z P2 do Tyssedal i Oddy, jednak trzeba pamiętać o zmęczeniu po przejściu ponad 20 kilometrów po górach.

Pierwszy kilometr trasy jest bardzo przyjemny – idziemy praktycznie po płaskim
Drugi kilometr – tzw. „kamienne schodki” czyli wdrapywanie się 350 m w górę
Trzeci kilometr – najgorsze za nami – teraz będzie już bardziej płasko
Czwarty kilometr od teraz przewyższenia będą mieć max 100 m
Mniej więcej od połowy trasy towarzyszyć nam będzie widok na jezioro Ringedalsvatnet
Malowniczo na wysokości około 1000 m n.p.m.
Ostatni kilometr wiedzie przez skały
Ostrzeżenia przed wejściem na Język Trolla
W słońcu jest efekt wow!
Trolltunga zdobyta!

Podsumowując:

Trasa ze względu na długość nie należy do łatwych. Są to góry i trzeba być przygotowanym do górskiej wędrówki. Trzeba pamiętać o odpowiedniej odzieży oraz butach – podczas deszczu trasa jest ekstremalnie trudna. Zapas wody (ewentualnie można skorzystać ze strumyków) i jedzenie jest niezbędne. Co ważne – po drodze jest maleńka chatka z której można skorzystać w razie wypadku. Z własnego doświadczenia – warto ruszyć wcześniej rano oraz zarezerwować wcześniej parkingi lub busy aby mieć pewność, że nie zabraknie dla nas miejsca. Czy warto? Tak warto! Widok fenomenalny, a satysfakcja ogromna.

Filmowe podsumowanie z drona:

Zapraszam również na pozostałe wpisy dotyczące atrakcji Norwegii: Preikestolen – norweska ambona oraz Nordkapp – 71°10’21″N. Jeśli chcesz obejrzeć fotki z naszej podróży – znajdziesz je w galerii, a także możesz zapoznać się z dwoma relacjami: Norwegia 2019 – gdzie dzień się nigdy nie kończy… oraz tegoroczną Jeszcze dalej na północ.